Ať už jíte konvenčně, tedy se zastoupením živočišných produktů nebo vegansky, základy toho, jak funguje náš metabolismus a principy výživy mohou podpořit to, jak se cítíte nebo jaký máte výkon.

Neexistuje něco jako univerzální jídelníček, který by fungoval všem. Každý jsme jiný, máme jinak rychlý metabolismus, jinak trávíme, máme jiný energetický výdej. Vlivy druhu krevních skupin nebo metabolických typů se v poslední obě také ukazují jako to, co nás jeden od druhého odlišuje. Také proto většinou výrazněji “nefungují” jídelníčky, které si někde stáhnete – ty jsou výbornými zdroji inspirace, v případě, že víte alespoň rámcově, jak stravu poskládat – nejen tedy opět tu veganskou. Mohou ale vyhovovat svému tvůrci, ne vám. Jídelníček si ale můžete základně poskládat i vy sami.

Kdy se ale rozhodnout k individuálnímu jídelníčku od výživového poradce, který bude mít tedy větší dopad, a kdy stačí vygooglit základní principy a jídelníček si skládat sám/a?

Rozhodně záleží hlavně na vašem cíli. Pokud chcete jíst “pouze” vyváženě, pak pro základní povědomí určitě stačí základní seznámení se s tím, co všechno naše tělo potřebuje, se základy skládání stravy (u veganství např. kombinování zdrojů bílkovin), rozvržení bílkovin, sacharidů a tuků během dne, a také tím, které potraviny by v našem jídelníčku neměly chybět.  A přidat k tomu supplementaci vitamínem B12. Pro základní představu můžete využít třeba přibližné rozložení tzv. veganského talíře a pak už si můžete hrát a experimentovat s širokou nabídkou a možnostmi, které veganství dnes už nabízí. Mnoho z tipů najdete třeba na webu Veganská výzva zde.

Pokud si ale přejete začít s jídelníčkem, který opravdu individuálně zohlední to, kolik energie zrovna vaše tělo potřebuje přes den, nebo vyjde z detailní analýzy toho, kolik máte v těle tuku, svalů a jak rychle spalujete přijatou energii, pak větší efekt přinese profesionálně individuálně sestavený jídelníček.

Pokud si přejete zhubnout, nebo naopak nabrat – i v tomto případě pro vás bude efektivnější nechat si jídelníček sestavit. Podle rychlosti dosahování vašeho cíle ho pak můžete průběžně lépe upravovat a tím i vaši cestu za ubranými nebo nabranými kilogramy 🙂

Existuje ještě jeden případ, kdy se více vyplatí sáhnout po profesionálním jídelníčku. A to pokud intenzivněji sportujete – ideálně v případech, že sportujete více jak 4 – 5x týdně (a vaší disciplínou nejsou šachy 🙂 ). V tomto případě si můžete nechat propočítat přesné energetické výdaje vašich tréninků, můžete zohlednit cíle – tzn. zda si přejete kontinuálně nabírat svalovou hmotu nebo zůstat na stejném objemu, a můžete si také nechat doporučit tipy, jak mít více energie, jak pracovat s regenerací, a také vegan sportovní supplementací.