Bílkoviny: i z rostlinných vybudujeme krásné svaly

0
271

[av_image src=’http://www.veganvyziva.cz/wp-content/uploads/2016/02/bg1-1210×423.jpg’ attachment=’543′ attachment_size=’entry_without_sidebar’ align=’center’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’][/av_image]

[av_textblock size=” font_color=” color=”]
“Vegani nemohou vybudovat svaly” je asi nejčastějším mýtem ohledně rostlinné stravy. Předčí ho snad jen elementárnější podoba aka největší noční můra v seznamu otázek, které slyší vegan v životě nejčastěji 🙂 “Odkud bereš bílkoviny?”

Ano. Vegani mají ve vyváženém jídelníčku dostatek bílkovin, které navíc získávají z mnoha a mnoha různých, cenově dostupných i luxusně nedostupných, každopádně chuťově dokonalých zdrojů.

A ano. Mohou vybudovat svaly. A to dokonce velmi objemné :), jak dokazují příklady vegan kulturistů – pokud chcete příklad celoživotní veganky, pak zmiňme Jehinu Malik. Pokud vám bude stačit vegan v průběhu života, pak uveďme Mr. Univerze 2014 Barnyho du Plessis, rovnou s jeho /nejsilnější/ ženou /UK/ Josie du Plessis. A mnoho a mnoho dalších, které potkáte na webu Vegan Fighter.

Důležitou vstupní premisou debaty o bílkovinách je to, že to, co z bílkovin dělá pro nás nezbytné látky, jsou jejich stavební části: aminokyseliny. Tedy ne to, jestli bílkovina pochází z krávy nebo sóji, ale zda dokážeme rostlinnou stravou zajistit ty z nich, které neumíme vytvářet sami je to, co se vyplatí řešit – zejména pokud je pro vás díky empatii bílkovina z krávy spojena s pocity, které vás vedou k přechodu na využití bílkovin ze soji 🙂

A zde zní odpověď Ano, z rostlinných zdrojů je dokážeme získat všechny aminokyseliny, které potřebujeme.

Aminokyseliny potřebujeme pro stavbu a obnovu tělesných tkání a také pro získávání energie – což jsou dvě hlavní funkce bílkovin.

Těch, které naše tělo nedokáže samo nebo plně samo syntetizovat je 10. V omezené míře umíme vytvořit arginin a histidin (jsou esenciální, tedy nezbytné, pro děti a mláďata).

Ty, které vždy musíme dodávat zvenku – tzv. esenciální aminokyseliny jsou: isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofalan, valin.

Nevýhodou, oproti sacharidům, je to, že tyto aminokyseliny nemůžeme ukládat “do zásoby” – ty, které nejsou ihned zabudovány do znovu vytvářených proteinů v těle se deaminují a dusík, který jinak obsahují je vyloučen z těla ven a my je tedy nemůžeme znovu použít.

Ve veganské stravě existují potraviny, které obsahují komplexní spektrum: je to quinoa, konopná semínka a pak chlorella a spirulina.

Další obsahují tzv. limitující esenciální aminokyseliny – a ty se ve vegan stravě vyplatí promyšleně kombinovat. Jak? O tom v dalším článku detailněji 🙂
[/av_textblock]

[av_layout_row border=” min_height=’0′ color=’main_color’ mobile=’av-flex-cells’ id=”]
[av_cell_one_full vertical_align=’middle’ padding=’30px’ padding_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_attachment=’scroll’ background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ mobile_display=”]

[av_social_share title=” style=’minimal’ buttons=”]

[/av_cell_one_full]
[/av_layout_row]

[av_heading tag=’h1′ padding=’10’ heading=’Další články? ‘ color=” style=’blockquote modern-quote modern-centered’ custom_font=” size=” subheading_active=” subheading_size=’15’ custom_class=”][/av_heading]

[av_layout_row border=” min_height=’0′ color=’main_color’ mobile=’av-flex-cells’ id=”]
[av_cell_one_full vertical_align=’top’ padding=’30px’ padding_sync=’true’ background_color=” src=” attachment=” attachment_size=” background_attachment=’scroll’ background_position=’top left’ background_repeat=’no-repeat’ mobile_display=”]

[av_postslider link=’category,14′ columns=’3′ items=’9′ offset=’0′ contents=’title’ preview_mode=’auto’ image_size=’portfolio’ autoplay=’no’ interval=’5′]

[/av_cell_one_full]
[/av_layout_row]