“Vegani nemohou vybudovat svaly” je asi nejčastějším mýtem ohledně rostlinné stravy. Předčí ho snad jen elementárnější podoba aka největší noční můra v seznamu otázek, které slyší vegan v životě nejčastěji 🙂 “Odkud bereš bílkoviny?”

Ano. Vegani mají ve vyváženém jídelníčku dostatek bílkovin, které navíc získávají z mnoha a mnoha různých, cenově dostupných i luxusně nedostupných, každopádně chuťově dokonalých zdrojů.

A ano. Mohou vybudovat svaly. A to dokonce velmi objemné :), jak dokazují příklady vegan kulturistů – pokud chcete příklad celoživotní veganky, pak zmiňme Jehinu Malik. Pokud vám bude stačit vegan v průběhu života, pak uveďme Mr. Univerze 2014 Barnyho du Plessis, rovnou s jeho /nejsilnější/ ženou /UK/ Josie du Plessis. A mnoho a mnoho dalších, které potkáte na webu Vegan Fighter.

Důležitou vstupní premisou debaty o bílkovinách je to, že to, co z bílkovin dělá pro nás nezbytné látky, jsou jejich stavební části: aminokyseliny. Tedy ne to, jestli bílkovina pochází z krávy nebo sóji, ale zda dokážeme rostlinnou stravou zajistit ty z nich, které neumíme vytvářet sami je to, co se vyplatí řešit – zejména pokud je pro vás díky empatii bílkovina z krávy spojena s pocity, které vás vedou k přechodu na využití bílkovin ze soji 🙂

A zde zní odpověď Ano, z rostlinných zdrojů je dokážeme získat všechny aminokyseliny, které potřebujeme.

Aminokyseliny potřebujeme pro stavbu a obnovu tělesných tkání a také pro získávání energie – což jsou dvě hlavní funkce bílkovin.

Těch, které naše tělo nedokáže samo nebo plně samo syntetizovat je 10. V omezené míře umíme vytvořit arginin a histidin (jsou esenciální, tedy nezbytné, pro děti a mláďata).

Ty, které vždy musíme dodávat zvenku – tzv. esenciální aminokyseliny jsou: isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofalan, valin.

Nevýhodou, oproti sacharidům, je to, že tyto aminokyseliny nemůžeme ukládat “do zásoby” – ty, které nejsou ihned zabudovány do znovu vytvářených proteinů v těle se deaminují a dusík, který jinak obsahují je vyloučen z těla ven a my je tedy nemůžeme znovu použít.

Ve veganské stravě existují potraviny, které obsahují komplexní spektrum: je to quinoa, konopná semínka a pak chlorella a spirulina.

Další obsahují tzv. limitující esenciální aminokyseliny – a ty se ve vegan stravě vyplatí promyšleně kombinovat. Jak? O tom v dalším článku detailněji 🙂